2023 Informasjonsskriv nr. 4
Hei!
Først: styret beklager at strømmen i garasjene/til laderne ble borte i nesten ei uke. Dette var noe styret ikke visste noe om og styret jobbet mye for å få strømmen raskt tilbake. Det var en tredjepart som vi ikke styrte som skulle stå for tilkoblingen. På bakgrunn av ovennevnte håper vi også på forståelse for at det ikke var så lett å informere dere om hva og hvorfor. Vi beklager igjen.
Endring i fellesutgifter
Styret er ansvarlig for å sørge for sameiets daglige drift på en forsvarlig måte, både når det gjelder vedlikehold og økonomi. Fellesutgiftene skal sørge for at vi får økonomien til å «gå rundt».
Utgifter øker fortsatt, og ikke minst stiger renta på gjelda vår. Renta har steget 2,05 prosentpoeng fra oktober i fjor til oktober i år og er hovedårsaken til at vi må øke fellesutgiftene mer enn 4,5 % som Årsmøtet 2023 vedtok.
Styret har derfor enstemmig vedtatt å øke fellesutgiftene med 6 % fra 01.01.2024.
Dette er selvsagt i stedet for de vedtatte 4,5 %, ikke i tillegg til.
Dersom du er uenig med oss i dette har du mulighet til å ta det opp på kommende årsmøte i april eller sammenkalle til ekstraordinært årsmøte etter gjeldende regler. Da må du fremme sak om at økningen skal være på tidligere vedtatte 4,5 % i stedet for nå vedtatte 6 %.
Styret informerer om dette vedtaket allerede nå, i god tid før 01.01.2024, slik at alle får litt tid til å forberede seg.
Ellers ser det pr. nå ut til at både prisvekst og rente kan flate ut framover og at det medfører at prosentsatsen for økning i fellesutgiftene fra 2025 kan bli nærmere tidligere nivå på 3 %.
Med vennlig hilsen
Styret