2016 Informasjonsskriv nr. 1
Referat fra styremøter
Som det ble bestemt på sameiermøtet 2016 skal ikke lenger styrereferatene leveres ut til alle sameierne. I stedet skal det utarbeides informasjonsskriv 2-3 ganger i året, eventuelt flere ved behov. Styret har siden sameiermøtet 2016 hatt to styremøter. Vi vil i dette informasjonsskrivet gi en redegjørelse for de viktigste sakene som har vært oppe til behandling.
Fremdrift terrasser
Arbeidet med blokk 5 var ferdigstilt i midten av juni. Consem er nå godt i gang med blokk 6. Med nåværende fremdriftsplan vil fire leiligheter i blokk 6 bli ferdigstilt før ferien, mens resterende leiligheter står ferdig etter ferien. I disse tider gjennomføres det 2-årsbefaring av blokk 1 og 2. Det skal her sjekkes at alt som ble meldt inn av avvik/feil i forbindelse med. 1-årsbefaringen er rettet opp. Det gjennomføres 1-årsbefaring i blokk 3 og 4 etter sommerferien.
Styret har fått informasjon fra Consem som tilsier at ferdigstillelsen av blokk 7 kan bli noe utsatt. Opprinnelig skulle Consem være ferdig med rehabiliteringen i desember 2016. Det viser seg nå at blokk 7 kan bli utsatt en til to måneder. Dette er for øvrig også positivt for sameiet. Hadde blokk 7 stått ferdig i desember ville sameiet fått likviditetsproblemer i begynnelsen av 2017. Consem opererer med 45 dagers kredittid, mens siste ekstraordinære betaling av fellesutgifter til terrasseprosjektet først innbetales i februar 2017. Sameiet ville med andre ord betalt siste faktura for sent.
Styret har bestemt at Stolinski også skal gjøre det innvendige snekkerarbeidet i blokk 6 og 7. Dette sikrer at alle leiligheter får levert innvendig snekkerarbeid av samme kvalitet.
Renovering tak
Det ble bestemt på sameiermøtet april 2016 at den ekstraordinære innbetalingen av felleskostnader skulle forlenges med en måned. Beløpet fordeles over mars, april og mai 2017. De ekstraordinære felleskostnadene skal brukes til å utbedre takene på blokkene. Vi fikk en pris på forbedring av alle takene for omtrent to år siden. Styret er forberedt på at denne prisen har vært gjenstand for en mindre prisstigning siden den gang. Det tas sikte på at arbeidet med å utbedre takene kan begynne rundt påsketider 2017.
Utskiftning av utgangsdører på øvre plan
Styret har nedsatt en komité som skal se på alternativer til nye utgangsdører på øvre plan. Det er en forutsetning at alle 28 dørene skal være like. En annen forutsetning som ligger til grunn for valg av dør er at døra garantert kan leveres i 5 år fremover, da dette er planlagt tidshorisont for utskiftningen. Sameiet vil dekke 6000kr inkl. mva pr dør, mens sameierne selv må dekke det overskytende. Styret legger opp til at planen for utskiftning av dørene behandles på neste sameiermøte.
Vedlikehold vedtekter/ordensregler
Styret foreslo en del endringer i sameiets vedtekter/ordensregler på sameiermøtet i våres. Det ble blant annet besluttet at fellesarealene i fremtiden skal males i nye farger. På lengre sikt har styret et mål om at platene på veggene av blokkene også skal males i disse fargene. Det henvises ellers til ordensreglene kap. 6 - Vedlikehold av treverk og metall – for fargekoder og nærmere beskrivelse av vedlikehold.
Parkering
Parkeringen på øvre plan ved blokk 7 skal benyttes av Consem når arbeidet med rehabiliteringen av blokk 7 tiltar. Dette får styret mer informasjon om på neste byggemøte. Det vil komme et eget skriv i postkassene om dette.
Det er for tiden to ledige garasjeplasser for utleie i sameiet. Dersom noen ønsker å leie disse, kan man ta kontakt med styret.
Salg av leilighet – manglende innbetaling av fellesutgifter
En leilighet i sameiet er nylig solgt grunnet manglende innbetaling av fellesutgifter. Oppgjøret fra salget viser at sameiet har tapt ca. 115 000 kr på dette.
Markiser
Styret vil oppfordre alle sameiere til å velge markise i samme farge. Dette vil ta seg mye bedre ut fra utsiden og bidra til at sameiet fremstår som samlet og helt.
Dugnad vår 2016
Styret vil benytte muligheten til å rose sameiet for godt oppmøte på dugnaden våren 2016.
Internettside
På sameiermøtet ble det foreslått at sameiet burde ha en egen internettside. Styret mener dette er en god ide og vil jobbe videre med dette etter sommerferien. Det tas sikte på at internettsiden kan brukes både til intern informasjon og som reklamekanal utad.
Kulverter under og mellom blokkene
Styret vil påpeke at kulverter under og mellom blokkene ikke skal brukes som oppbevaringsplass. Disse må ryddes snarest. Styret vil komme tilbake med en endelig frist for når kulvertene skal være ryddet etter ferien. Dersom kuvertene ikke tømmes, vil ryddingen bli utført på overtid av vaktmester. Sameierne det gjelder vil holdes ansvarlig og må betale for det ekstra arbeidet.
Felleslån i DNB
Styret har fått en god nyhet fra DnB. Renten ble redusert med 1,05% med virkning fra 01.07.2016. Dette betyr at renten nå er 5,50% og sameiet vil få en besparelse på ca. 70 000kr i forhold til budsjett i 2016. Styret vil jobbe med å redusere denne ytterligere når terrassene står ferdig.
Henvendelser til styret
Styret vil informere om at alle forhold som sameiere vil at styret skal behandle skal leveres skriftlig.
Neste informasjonsskriv kan for øvrig ventes i september/oktober.
Styret vil ønske alle sameiere en riktig god sommer!
Hilsen styret i sameiet Åvangen Terrasse