2022 Informasjonsskriv nr. 5
Fellesutgifter fra 1.1.2023Da dere valgte oss til styre ga dere oss ansvar for og mandat til å sørge for sameiets daglige drift på en forsvarlig måte. Vi tar dette på største alvor.
Vi jobber kontinuerlig med nødvendig vedlikehold. Noe av dette vedlikeholdet har vært utsatt en stund, men det betyr ikke at nødvendigheten av å utføre det blir borte. Vi jobber med å ta igjen arbeid og prioriterer. Hva haster mest, og hvordan kan vi lage en plan for å utføre arbeidet i etapper slik at vi kan fordele kostandene.
Samtidig har sameiet ønsker. Helt greie ønsker. Om at fellesskapet skal stå for reparasjoner og vedlikehold av garasjeporter. Som at grøntarealene våre skal være velstelte og attraktive slik at verdien ift boligmarkedet ikke faller. Og alle vil at vedlikeholdet skal utføres slik at vi ikke plutselig får en voldsom kostnad fordi det ikke har blitt tatt tak i før det ble alvorlig. Derfor måtte vi f.eks. ha Betongkompaniet her for å tette hullene under blokkene slik at det ikke blir fukt- og råte-problematikk senere.
Alt må betales for. Og styret jobber med alle avtaler for å få redusert prisene. I år har vi f.eks. tatt for oss forsikringsavtale og avtalen med Telenor. Samtidig henter vi alltid inn anbud fra flere selskaper før vi velger en leverandør av tjenester for å få utført godt arbeide til en fornuftig pris. F.eks. har vi kontaktet 6 firmaer i forhold til dette med garasjeportene.
Til enhver tid må vi sørge for å ikke bruke mer penger enn det vi har, og at likviditeten til sameiet ikke blir dårligere. Fellesutgiftene skal sørge for at vi får økonomien til å «gå rundt».
I dag øker alle utgifter. Drivstoff, strøm, materialer til vedlikehold og ikke minst rentene på gjelda vår stiger. Vi i styret vet at hver og en av oss har alle disse økningene og mer til som en del av hverdagen, og at det kan være tøft nok. Derfor ønsker vi ikke å øke fellesutgiftene unødig. Men samtidig kan vi ikke la være å øke dem på linje med stigningen på de faktiske utgiftene sameiet har. Hvis vi får samme beløp inn, men får ett økt beløp ut pga prisstiging, vil vi bli ett fattigere sameie. Og det er ikke å drive på en forsvarlig måte.
Derfor har styret enstemmig vedtatt, etter å ha rådført seg med forretningsfører på Vansjø boligbyggelag og advokat Petter Koren, spesialist på eierseksjonsloven, å endre den planlagte økningen i fellesutgiftene som kommer 1.1.2023.
Dersom vi ikke gjør noe ekstraordinært ville økningen være på 3% av dagens fellesutgifter. Vi ser at konsumprisindeksen det siste året har steget med 6,9%, og rentene stiger stadig. Styret ser seg nødt til å forholde seg til dette, og har enstemmig vedtatt en økning av fellesutgiftene på 6 % fra 1.1.2023.
Dette er selvsagt i stedet for de planlagte 3%, altså ikke i tillegg til.
Vi betaler alle litt forskjellige beløp fordi fellesutgiftene er regnet ut fra kvadratmeter vi disponerer, men her er ett par eksempler:
Dersom du i dag betaler 3200 vil økningen bli kr 192 (i stedet for kr 96).
Dersom du i dag betaler 4900 vil økningen bli kr 294 (i stedet for kr 147)
Styret håper på forståelse for at vi gjør dette av nødvendighet ut fra budsjetterte utgifter, og med tungt hjerte.
Dersom du er dypt uenig med oss i dette har du mulighet til å ta det opp på årsmøtet i april eller sammenkalle til ekstraordinært årsmøte etter gjeldende regler. Da må du fremme som sak at økningen skal være på de tidligere planlagte 3% i stedet for de nå vedtatte 6%.
Styret ønsket å informere om dette vedtaket allerede nå, i god tid før 1.1.2023, slik at det blir litt tid for alle til å forberede seg.
Med vennlig hilsen
Styret