2016 Informasjonsskriv nr. 2
Fremdrift på rehabiliteringen av terrassene
Consem er nå godt i gang med blokk 7. Ifølge fremdriftsplan skal blokk 7 stå ferdig i februar 2017. Det er ikke noe som tyder på at dette ikke vil være tilfellet.
Økonomi
Renta på banklånet økte til 5,85% den 9.desember 2016. Sameiet vil også i 2017 legge opp til et stramt budsjett. Sameiets kostnader vil bli mer forutsigbare når alle terrassene står ferdig.
Tilstandsrapport på vinduer
Det er sendt ut nytt skjema i postkassa til alle beboere i sameiet, der det bes om status på vinduene i leilighetene. Skjemaet hadde svarfrist 15.12.16.
Det har ikke vært foretatt utskifting av vinduer i 2016. Jf. status på vinduer pr desember 2015, har mange leiligheter fortsatt vinduer som er i dårlig stand. Bytte av disse vil være en høyt prioritert sak for styret i 2017.
Renovering av takene på blokkene
Det er sendt ut tilbudsforespørsel til to firmaer og styret håper fortsatt å kunne gjennomføre dette på forsommeren 2017.
Matlukt fra ventilasjonsanlegget
Flere leiligheter er fortsatt plaget med diverse matlukt fra ventilasjonsanlegget. Styret arbeider med å ordne opp i dette.
Ventilasjonsanlegget i leilighetene må aldri slås helt av. Dette er både for å få gjennomlufting i egen leilighet og ikke minst; for at ventilasjonsanlegget i de andre leilighetene som tilhører samme stigerør (alle etasjer på samme side i hver blokk) ikke skal komme ut av balanse/gi tilbakeslag. Det kan bli/blir også ubalanse hvis noen leiligheter har satt inn for stor viftemotor eller montert en ekstra motor på kjøkkenvifta.
Systemair (tidligere Villavent) har levert ventilasjonsanlegget i sameiet. Systemair kan kontaktes for mer informasjon dersom man eksempelvis skal bytte kjøkkenvifte. De har oversikt over hvilke løsninger som passer til anlegget i leilighetene.
Ellers er det viktig at det alltid kommer luft inn i leilighetene, enten via luftespaltene på vinduene eller den nye ventilen på kjøkkenet.
Parkering
Når Consem har fullført sine arbeider, vil tre biloppstillingsplasser stå ledig. Ta kontakt med styret dersom det en ønskelig å leie en av disse plassene. Vi går nå inn i en høytid der mange får besøk. Styret vil derfor igjen be iherdig om at alle sameiere og leietakere bruker garasjen sin. Styret viser ellers til ordensreglene § 4.
Elektrisk anlegg og lading av elbiler
Det elektriske anlegget i Sameiet er ikke dimensjonert for å lade elbiler. Styret må se på løsninger for dette dersom antallet ladbare biler øker i tiden fremover. Alle med hybrid eller elbil skal betale strøm. Alle som har ladbare biler må melde fra om dette til styret. Det blir foretatt befaring.
Kontroll av varmtvannsbereder, hovedstoppekran og sikringsskap
Vi ber alle beboere om å kontrollere varmtvannsberederen. Alle som har bereder over 20 år, bør bytte denne. Alle må også sjekke hovedstoppekrana. Det er også viktig å følge med i sikringsskapet, da det har vært branntilløp i to leiligheter.
Henvendelser til styreleder
Styret minner om at henvendelser til styreleder så langt det lar seg gjøre skal begrenses til kontortid, mandag 08.00 til 17.00 fredag. Problemer innenfor husets fire vegger, eks. tette sluk og problemer med tv-signaler er den enkelte sameiers ansvar. Det vises ellers til vedtektene §7 - Vedlikehold av bruksenhet (eierseksjon).
Eiers plikter ved utleie av garasje og salg/utleie av leilighet i sameiet
Styret minner alle om at eier/selger er ansvarlig for å informere styret skriftlig om leietakere/nye eiere ved evt salg, jf de to siste avsnittene i § 5 i sameiets vedtekter:
Ved salg av bruksenhet (eierseksjon) skal styret varsles skriftlig av selgeren senest samtidig med tinglysingen av skjøtet.
Ved utleie og fremleie av bruksenhet (eierseksjon) skal sameieren holde styret løpende skriftlig underrettet om navngitt(-e) hovedperson(-er) som bebor leiligheten til enhver tid i mer enn 1 -en- måned. Det samme gjelder ved utleie av garasje/biloppstillingsplass.
TV-signaler dersom du ikke har dekoder eller kort til smart-tv
Analoge TV-signaler legges ned i løpet av 2017. Det vil si at alle i sameiet må ha enten dekoder eller kort til Smart TV for å motta TV-signaler. Dette er den enkelte sameiers ansvar.
Dette kan bestilles fra Canal Digital på tlf 06090 eller canaldigital.no. Canal Digital fakturerer den enkelte kortavgift på kr 300 pr år.
Sameiermøte 2017
Sameiermøtet 2017 avholdes i slutten av april 2017. Styret vil komme tilbake med endelig dato. Fristen for innmelding av saker til sameiermøtet er satt til 28.februar 2016.
Styret vil til slutt benytte muligheten til å ønske alle sameiere god jul og godt nyttår!
Med hilsen styret i sameiet Åvangen Terrasse