2020 Informasjonsskriv nr. 3
Viktig informasjon - Important information
til sameiere og beboere i Sameiet Åvangen Terrasse
Styrets e-postadresse er
avangenterrasse.bs@mittvbbl.no.
Styret ber om at sameiets beboere benytter denne eposten og ikke det enkelte styremedlems private epostadresse.
Ekstraordinært årsmøte 2020
- Styret planlegger ekstraordinært årsmøte
mandag 2. november kl. 18.00
Årsmøtet blir på grunn av koronaepidemien avholdt i Vansjø Boligbyggelag sine lokaler i Varnaveien 34 på Høyda. Av samme grunn kan bare en seksjonseier møte fra hver seksjon
- Saker blir blant annet:
- rehabilitering av garasjene under blokkene
- rehabilitering av øvre garasjeanlegg
- opplegg for lading av el-/hybridbiler
- maling av gavlveggene på blokkene
- låneopptak
Terrassene - gulvet
Det har vært en omfattende reparasjon av terrassedekke i sameiet som følge av at det er laget hull i membranen (membranen er «duken» som gjør at vannet ikke renner gjennom og inn i leiligheten under). Membranen ligger rett under gulvflisene på terrassen, og det er viktig at det ikke kommer noe gjennom/ned imellom flisene som kan skade den.
Ovennevnte reparasjon ble godkjent som forsikringssak. Det kan vi ikke regne med at eventuelle framtidige skader blir, og sameier/eier av leiligheten kan da måtte dekke kostnaden, jf § 7 i vedtektene. Slike skader kan dreie seg om flere hundretusen kroner.
Kontakt styret hvis du har ødelagte fliser som du ønsker å erstatte med nye – Consem kommer og bytter – sameier/eier av leiligheten må selv betale for nye fliser
HVIS noen mener det er feil fall eller noe annet galt med terrassen er det VIKTIG at dere melder fra til styret umiddelbart slik at vi får utbedret dette i garantiperioden. Consem skal utbedre mangler på noen terrasser i høst.
Styret viser ellers til det som står i vedtektenes § 7 om terrassegulvet:
- Gulvet rengjøres minst en gang pr år med mildt såpevann
- Skyll deretter med mye vann
- Høytrykkspyler skal IKKE brukes
- Gulvflisene på terrassen skal IKKE tas opp
Styret viser også til at det ikke er lov til å sette opp partytelt eller lignende på terrassene, jf punkt 5 i sameiets ordensregler.
Kontakt også styret dersom du ønsker å legge noe oppå eksisterende fliser.
Ventilasjon – kjøkkenventilator og kanalvifte/motor
Ventilasjonsanlegget i leilighetene må aldri slås helt av. Dette er både for å få gjennomlufting i egen leilighet og ikke minst: for at ventilasjonsanlegget i de andre leilighetene som tilhører samme stigerør (alle etasjer på samme side i hver blokk) ikke skal komme ut av balanse/gi tilbakeslag.
Det kan bli/blir også ubalanse hvis noen leiligheter har satt inn for stor viftemotor eller montert en ekstra motor på kjøkkenvifta.
Systemair (tidl. Villavent) har levert ventilasjonsanlegget i sameiet. Systemair kan kontaktes for mer informasjon dersom man eksempelvis skal bytte kjøkkenvifte. De har oversikt over hvilke løsninger som passer til anlegget i leilighetene.
Ellers er det viktig at det alltid kommer luft inn i leilighetene, enten via luftespaltene på vinduene eller ventilen på ytterveggen på kjøkkenet.
Aktiv Ventilasjonsrens tok kontakt med styret for at de ønsket å komme med tilbud på rensing av kanalene etc i alle leilighetene (dette har vi satt på vent så lenge). De har kontrollert noen leiligheter og funnet at det stort sett står bra til, men oppdaget feil med ventilator på ett kjøkken. De har også gitt oss tilbud på kanalvifte/motor og kjøkkenventilator som kan bestilles direkte til Aktiv og betales av den enkelte sameier
- Kjøkkenventilator med montering inklusive mva. kr 5.850, alternativt kr 10.050 for innebygget
- Kanalvifte/motor med montering inklusive mva. kr 3.495
- Aktiv Ventilasjonsrens har telefon 463 06 958 og e-post post@aktivventilasjon.no
Styret viser til vedtektenes § 8 om at det ikke er tillatt å endre funksjonaliteten av tekniske anlegg:
- 8 Bygningsmessige endringer
Det må ikke foretas innvendige eller utvendige bygningsmessige endringer som svekker bærende konstruksjoner eller påvirker normal funksjonalitet av tekniske anlegg.
Utnyttelse av seksjonert ubebygd bo-/bodareal, utvendig endring av fasader mv, opp-/inndeling av garasje/biloppstillingsplass eller endring/ombygging av tekniske anlegg, jf. § 7 pkt. 1 tredje ledd, krever godkjennelse av styret.
Tette innvendige avløpsrør
I blokk 4 har noen leiligheter vært plaget av kloakklukt og det ble avdekket at avløpsrørene var nesten tette. HydroClean har vært og spylt og filmet avløpene i alle leilighetene.
For å unngå tilsvarende problemer i de andre blokkene ber styret om at beboerne er nøye med hva dere skyller ned i avløpene:
- Ikke skylle ned fett, matrester etc. i vasken på kjøkkenet, men tørke av med papir – kjøkkenet er det desidert mest problematiske avløpet
- Gjøre rent alle avløpene med Mudin eller salmiakk minst hver 3. måned (Mudin er anbefalt avløpsåpner som iallfall fås kjøpt på rørleggerbutikker og Clas Ohlson)
- Ikke kast annet i toalettet enn det som skal dit, det vil si toalettpapir (ikke våtservietter, annet papir eller noe annet)
Dugnaden mandag 4. mai – fredag 8. mai 2020
Oppmøtet var svært bra, og styret er veldig godt fornøyd med den flotte innsatsen som ble lagt ned for at det skal være pent på utearealene våre. Tusen takk til hver og en som stilte opp!
Oppretting av ei gruppe for å pynte på utearealene våre
- Interessert i å være med i gruppa? Meld fra til styrets e-postadresse, jf ovenfor
- Gruppa vil få et beløp til disposisjon pr. kalenderår
Vinduer
Styret planlegger å bytte ut alle gjenstående vinduer sommerhalvåret 2021 (blokk 3, 2 og 1). Utsetting av årets planlagte bytting skyldes rekkefølge på gjennomføring av saker som skal til behandling på ekstraordinært årsmøte, jf ovenfor.
«Gangvinduene» i opprinnelig inngangsparti/utbygd areal i 1. – 4. etasje er ikke med i foreløpige utskiftingsplaner i noen av blokkene
Sameiets nettside – opplysninger og sameiets reglement:
Vi minner igjen om sameiets nettside http://www.sameietavangenterrasse.no. Der ligger blant annet «Aktuelt» og beboersiden med tidligere infoskriv og sameiets vedtekter og ordensregler
Det er sameiers/beboers ansvar å sette seg inn i og etterleve sameiets vedtekter og ordensregler
Eiendomsskatt
Klage fra flere sameiere på skattegrunnlaget som ble fastsatt har medført at alle sameierne nå har fått brev om nytt og forhåpentligvis mer riktig skattegrunnlag og fått tilbakebetalt for mye betalt eiendomsskatt.
Utleie av leilighet eller garasjeplass
Styret minner om sameiers plikt til å informere styret om navn og telefonnr til den som leier leilighet eller garasje/biloppstillingsplass, jf. vedtektenes § 5:
Ved utleie og fremleie av bruksenhet (eierseksjon) skal sameieren holde styret løpende skriftlig underrettet om navngitt(-e) hovedperson(-er) som bebor leiligheten til enhver tid i mer enn 1 -en- måned. Det samme gjelder ved utleie av garasje/biloppstillingsplass.
Styret mangler opplysninger om flere leietagere, både for leiligheter og garasjer/biloppstillingsplasser og ber om at opplysninger leveres styreleder.
Utskifting av brannslokkere i leilighetene
Utskifting/vedlikehold av brannslokker i leiligheten er egentlig sameiers ansvar. Styret samordnet innkjøp av nye brannslokkere for mer enn 10 år siden
Det er igjen nødvendig å skifte ut brannslokkerne og styret har vedtatt at vi også nå kjøper brannslokkere til alle 84 leilighetene samlet
Det kommer nærmere beskjed om når dette skjer
Parkering
Vi minner enda en gang om at beboere kan parkere på gjesteplasser maks 2 timer.
Beboere kan parkere på grusplassen innerst på øvre plan eller på grusplassen nord for blokk 1 nede. Det er også ledige garasjeplasser som kan leies til kr 400 pr måned.
Vi ønsker alle en fin høst!
Hilsen styret i sameiet