2017 Informasjonsskriv nr. 1
Sameiermøte 2017
Årets sameiermøte vil avholdes tirsdag 25.april kl. 18.00 i Grendehuset på Skredderåsen, altså samme sted som i fjor. Materialet til sameiermøtet vil distribueres til alle sameiere når møtet nærmer seg.
Fremdrift på rehabiliteringen av terrassene
Sameiet går nå inn i sluttfasen av terrasseprosjektet. Blokk 7 er fullført. Consem har blitt noe forsinket i forhold til fremdriftsplan, da sideveggene i glass er forsinket. Plastdekkingen på blokka er nå fjernet og dermed kan også beboerne i blokk 7 gå påsken i møte med sol på terrassen.
Bytte av tak på blokkene
Styret har gjennomført anbudsrunde der det er hentet inn pris fra forskjellige leverandører. Tak & Vedlikehold AS leverte det beste tilbudet. Styret har derfor underskrevet kontrakt med dette firmaet. Det er også underskrevet kontrakt med VBBL om byggeledelse. Tak & Vedlikehold AS vil starte arbeidet i uke 15 hvor blokk 7 tas først. Det vil bygges midlertidige trappetårn foran inngangspartiene på øvre plan. Tidspunkt for ferdigstillelse er væravhengig.
Bytte av vinduer/utgangsdører
Det ble på slutten av 2016 gjennomført en ny tilstandsrapportering på vinduer og utgangsdører i sameiet. Styret har gjennomført befaring på bakgrunn av rapporteringen. Enkelte leiligheter ble ikke sjekket, da det ikke var noen tilstede i leilighetene på tidspunktet befaringen ble gjennomført. Styret kontakter de berørte leilighetene og gjennomfører ny befaring. Vinduene som er i dårlig stand vil byttes først.
Styret er av den oppfatning at det er viktigst å få byttet vinduene som er dårlige. Bytte av utgangsdører vil derfor komme i andre rekke. Dersom styret godkjenner bytte av utgangsdør, dekker sameiet 6000 kr til dør + montering. Bytter man dør uten godkjenning fra styret, bekostes både dør og montering fullt ut av den enkelte sameier.
Av estetiske grunner og hensyn til sameiets vedtekter, er det for øvre plan valgt en spesiell utgangsdør som skal benyttes. Samme regler for bytte av dør gjelder her. Dersom styret skal gjennomføre en annen plan for utskifting av dører, må det først foreligge et sameiermøte-vedtak.
Knust glass i utgangsdørene dekkes av den enkelte sameier på lik linje med knuste vinduer.
Vask av blokk 5-7
Styret vil iverksette vask av blokk 5-7 så fort Consem og NSG er helt ferdig med terrassene. Styret er fornøyd med jobben som ble gjort på blokk 1-4 og vil benytte samme firma denne gangen. Midler til dette er satt av i forslag til budsjett for 2017 som presenteres på sameiermøtet.
Parkering i sameiet
Noen beboere parkerer mer og mindre fast på sameiets gjesteplasser, både på øvre og nedre plan - dette er ikke tillatt jf. ordensreglenes § 4.1.1 og styret jobber med hvordan denne ordensregelen skal håndheves.
Videre har det vært en del parkering utenom merkede plasser, både på gressplen og på snuplasser. Dette er ikke tillatt, jf. skilting ved innkjøringene.
Sameiet har flere parkeringsplasser til leie for kr 400,- pr. mnd. Styret ber interesserte melde seg dersom de ønsker å leie ekstra parkeringsplass, eventuelt stå på venteliste til plasser blir ledige.
Styret vil, som en midlertidig ordning, tillate parkering på grusbanen på nedre plan. Styret tror mye av parkeringsproblemet i sameiet kan løses dersom dette arealet tas i bruk som parkering for beboere og gjester. Consem vil hjelpe til med å klargjøre for parkering – med planering av grusen og fjerning av kantstein.
Søppelhåndtering
Vi går nå varmere tider i møte og av hensyn til lukt, det blir viktigere å håndtere søppel på korrekt måte. Knyt alltid poser med restavfall godt igjen, slik at dette ikke renner ut i søppeldunkene. Vaktmesteren bruker godt over halvparten av tiden sin på å rydde i søppelskurene. Hver eneste uke må han bruke tid på å pakke sammen pappesker og sortere søppelet i riktig dunk. Dette bør være unødvendig og går ut vaktmesterens andre gjøremål!
Råttent rekkverk
Mye av rekkverket i sameiet er råttent. Styret vil i 2017 arbeide med å utbedre dette med nytt treverk. For å gjøre dette billigst mulig for sameiet, håper styret at arbeidet kan utføres på dugnad av nevenyttige beboere.
Dugnad
Styret vil innkalle til dugnad i mai for å rydde fellesarealene til 17.mai. Innkalling til dette vil komme i eget skriv.
Hilsen styret i sameiet Åvangen Terrasse